Autor |
Wiadomość |
Zico
Administrator
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Doruchów
|
|
1,4 litra, 170 KM i… 6,0 l/100km! |
|
Historia silników benzynowych liczy ponad sto lat. Mimo tego wciąż nie brakuje miejsca na innowacyjne rozwiązania. Mieliśmy okazję do sprawdzenia najnowszego z nich. Zostało nazwane MultiAir - zauważalnie ogranicza zużycie paliwa, a do tego zwiększa potencjał silnika.
Jednostki napędowe z systemem MultiAir powstały w biurach projektowych Fiat Powertrain. W pierwszej kolejności trafią pod maski Alfy Romeo Mito. Decyzja nie jest dziełem przypadku. W 1997 roku Alfa Romeo również przecierała nowe szlaki. Wówczas model 156 otrzymał nowoczesnego turbodiesla z systemem Common Rail, który także został opracowany przez koncern Fiata.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Silnik 1.4 MultiAir otrzymał sekwencyjny, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, czujniki spalania stukowego oraz system wstrzymujący jego pracę w trakcie postoju, co pozwala na obniżenie spalania nawet o 10%. Jednostka 1.4 MultiAir będzie oferowana w wersjach wolnossących oraz turbodoładowanych. Które z wymienionych rozwiązań jest innowacyjne? Żadne z nich…
Rewolucję stanowi system MultiAir, który pozwolił na uniezależnienie zaworów dolotowych od wałka rozrządu, co było standardem od ponad stu lat. Technologia MultiAir ograniczyła także rolę przepustnicy. Największy wpływ na pracę silnika mają elektrohydraulicznie sterowane zawory. W razie potrzeby mogą być otwierane na długi czas, by zwiększyć moc i moment obrotowy, jak również na krótką chwilę, co pozwala obniżyć zapotrzebowanie na paliwo. W specyficznych warunkach zawory mogą otwierać się dwukrotnie w ciągu cyklu ssania. Na skutek tego mieszanka w cylindrze zostaje optymalnie rozłożona, gwarantując niewielkie zapotrzebowanie na benzynę przy zachowaniu dobrej elastyczności oraz reakcji na gaz.
W turbodoładowanych silnikach MultiAir zjawisko turbodziury jest niezauważalne, a samochód chętnie przyśpiesza nawet gdy wskazówka obrotomierza pokazuje niecałe 2000 obr./min. Aby ułatwić kierowcy pełne wykorzystanie technologii MultiAir, Alfa Romeo Mito została wyposażona w system Gear Shift Indicator, który wskazuje kierowcy najbardziej odpowiedni moment na zmianę biegu.
Początkowo technologia MultiAir będzie stosowana w wolnossących silnikach 1.4 MPI o mocy 105 KM oraz turbodoładowanych 1.4 TB, dostępnych w odmianach wytwarzających 135 i 170 KM. Najsłabszy z nich ma zużywać średnio 5,8 l/100km. Mocniejszy, 135-konny silnik powinien zadowolić się… 5,6 l/100km. To nie pomyłka. Większy potencjał jednostki napędowej pozwolił na zmianę przełożeń skrzyni biegów, a do tego sprawia, że podczas codziennej eksploatacji auta kierowca tylko w wyjątkowych sytuacjach będzie zmuszony do korzystania z wysokich obrotów, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.
170-konny silnik 1.4 TB MultiAir to propozycja dla koneserów mocnych wrażeń. Napędzana nim Alfa Romeo Mito jest w stanie przyśpieszyć do "setki" w zaledwie 7,5 sekundy i osiągnąć równie imponujące 219 km/h. Silnik powinien teoretycznie zużywać 6 l/100km. W praktyce wir w baku będzie większy, ponieważ w doskonale prowadzącym się samochodzie trudno odmówić sobie przyjemności mocniejszego dociśnięcia pedału gazu...
Najmocniejszy silnik z technologią MultiAir będzie dostępny w specjalnej wersji Alfy Romeo Mito - Quadrifoglio Verde. Dźwięcznie brzmiąca nazwa oznacza czterolistną zieloną koniczynę, która od dziesiątek lat stanowi znak rozpoznawczy najszybszych odmian Alfy. Samochód trafi do sprzedaży w 2010 roku. Zostanie wyposażony m.in. w usztywnione zawieszenie, wzmocnione hamulce oraz fotele z lepszym trzymaniem bocznym. Auta z silnikami o mocy 105 i 135 KM pojawią się u dealerów na przełomie września i października.
Koncern Fiata zapewnia, że technologię MultiAir można zastosować we wszystkich silnikach benzynowych. Jej dalszy rozwój ma pozwolić na wyposażenie w nią motorów diesla. Niebawem przekonamy się, czy rozpocznie to nowy rozdział w historii silników tłokowych…
onet.pl
piekne osiagi z takiej pojemnosci
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Zico dnia Pią 22:49, 11 Wrz 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Pią 22:48, 11 Wrz 2009 |
|
|
|
|
Ovca
Admin Serwera
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 440
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Doruchów
|
|
|
|
O kur... 1.4 i taka szMoc hoho
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Pią 23:19, 11 Wrz 2009 |
|
|
Diler
Administrator
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Doruchów
|
|
|
|
no ciekawe jak ten silnik długo pociągnie ;p
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 22:14, 12 Wrz 2009 |
|
|
Masterq
Head Admin Forum
Dołączył: 23 Kwi 2009
Posty: 526
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
| | no ciekawe jak ten silnik długo pociągnie ;p |
Nie powinno być źle, na pewno twórcy silnika o to zadbali ;d
Dla mnie super ;]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Sob 23:04, 12 Wrz 2009 |
|
|
<<DrIvEr>>
Nowy
Dołączył: 10 Sie 2009
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
ładnie..
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 10:49, 11 Paź 2009 |
|
|
Diler
Administrator
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 339
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Doruchów
|
|
|
|
ta... tak samo ma się sytuacja z mazdą rx7 .. silnik 1.4 a ponad 200km xD lol?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 14:45, 11 Paź 2009 |
|
|
<<DrIvEr>>
Nowy
Dołączył: 10 Sie 2009
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
ahh...
takimi to tylko sie wozic xDD
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 15:58, 11 Paź 2009 |
|
|
Zico
Administrator
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 340
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Doruchów
|
|
|
|
diler sliniki mazdy to silnik wankla nie ma tam tlokow sa trujkatne wirniki
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Nie 23:20, 11 Paź 2009 |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|
|